سفارش تبلیغ
صبا ویژن

حجت الاسلام حاجتی در گفتگو با خبرگزاری رسا عنوان کرد:

گام بلند تحول در حوزه علمیه خوزستان

حجت‌الاسلام و المسلمین احمد‌رضا حاجتی، مسؤول دفتر نمایندگی و نظارت مرکز مدیریت حوزه های علمیه در استان خوزستان، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز سال 88 را سالی پر تحول برای حوزه های علمیه استان برشمرد و اظهار داشت: پیش از هرچیز جایگاه رفیع و خطیر آیت الله موسوی جزایری در احیای دوباره حوزه علمیه خوزستان و ارتقای جایگاه آن در میان حوزه‌های کشور را نباید نادیده گرفت.

وی حوزه علمیه خوزستان را غیر‌قابل مقایسه با وضعیت آن در ابتدای انقلاب و قبل از آن دانست و گفت: از نظر کمی کیفی شاهد ارتقای چشمگیری بوده‌ایم؛ ارتقای این حوزه به گونه‌ای بوده است که علمای بزرگ و مقام معظم رهبری نگاهی ویژه به این حوزه علمیه دارند.

حجت الاسلام و المسلمین حاجتی تقویت فعالیت های پیشین و انجام کارهای جدید را رویکرد دفتر نظارت عنوان کرد و افزود: در بخش آموزش، تحولی در معاونت آموزش به‌وجود آمد و کارهای مهمی صورت گرفت که از اهم آنها می‌توان به ساماندهی امتحانات شفاهی و کتبی طلاب در سال جاری اشاره کرد که به خوبی صورت پذیرفت.

وی تهیه کارتکس نمرات طلاب‌، برگزاری امتحانات شفاهی اساتید برای اولین بار در راستای دریافت حکم استادی و ارتقای احکام استادی، برگزاری امتحانات شفاهی پایه ده با حضور اساتید مجرب قم‌، به روز رسانی امتحانات شفاهی و حذف در نوبت انتظار را از دیگر کارهای صورت گرفته در بخش آموزش دانست.

مسؤول دفتر نمایندگی و نظارت مرکز مدیریت حوزه های علمیه در استان خوزستان، ساماندهی ارتباط مدیران و دفتر نظارت ، برگزاری دو سمینار ویژه مدیران و تلاش در راستای مدون کردن این سمینارها از عناوین فعالیتی در بخش مدیران عنوان کرد و از برگزاری دوره های آموزشی مدیران در سال آینده خبر داد.

امام جمعه موقت اهواز خاطر‌نشان کرد: راه اندازی معاونت تهذیب، دعوت و اعزام مبلغین، اساتید شایسته و مبرز اخلاق به شهرستان‌های دارای حوزه علمیه و اقصی نقاط استان نیز از فعالیت‌های مهم این دفتر در سال 88 عنوان شد.

حجت الاسلام و المسلمین حاجتی اهتمام جدی به ارتقای سطح اخلاقی حوزهای علمیه را از اهداف مهم خود عنوان کرد و اظهار داشت: پی‌گیری جدی امور معاونت تهذیب، اهتمام نسبت به ‌تلبس طلاب با هدف صیانت از سازمان مبارک روحانیت و ساماندهی هرچه بیشتر متقاضیان تلبس به لباس روحانیت، از جمله اموری است که امسال انجام شد و خوشبختانه مورد استقبال همگان در حوزهای علمیه قرار گرفت.

امام جمعه موقت اهواز گفت: ساماندهی بازرسی از حوزهای علمیه، بررسی مشکلات، نقایص و امورات لازم به پی گیری در حوزه های علمیه، ساماندهی صدور احکام مدیران و همچنین ساماندهی احکام انتصاب معاونان آموزش و تهذیب، راه اندازی معاونت پژوهش و انتصاب مسؤول مربوطه و حرکت در راستای ایجاد این معاونت در همه حوزه‌های استان نیز از فعالیت‌های این دفتر است.

وی به اعزام مبلغان به سراسر استان خبر داد و گفت: این امور از طریق دفتر طرح هجرت استان به صورت متمرکز پی‌گیری می شوند و طلاب با گذراندن دوره های ویژه برای ترویج معارف دینی به مناطق محروم اعزام می شوند، تقویت این بخش نیز از دیگر فعالیت های صورت گرفته در سال جاری است.

حجت الاسلام و المسلمین حاجتی تأسیس مرکز کارشناسی ارشد تبلیغ در استان اشاره کرد و گفت : تأسیس این مرکز از نیاز های مهم و اساسی طلاب سفیران هدایت بود که خوشبختانه راه‌اندازی شد.

وی افزود: انضمام معاونت اساتید با معاونت آموزش برای تسریع در پی‌گیری امور اساتید محترم به‌واسطه سنخیت امور اساتید و آموزش، از دیگر فعالیت های اخیر این دفتر عنوان شد.

امام جمعه موقت اهواز تأسیس حوزه های علمیه در شهرستان های امیدیه و اندیمشک و حمیدیه از دیگر فعالیت مهم این دفتر در راستای توسعه حوزه های علمیه استان برشمرد و ابراز داشت: با دستور آیت الله موسوی جزایری در راستای گسترش حوزه های علمیه در مرکز استان و برخی شهرستان ها این اقدام ها انجام شد و امیدواریم با توجه به گرایش سفر سوم رییس جمهور به امور فرهنگی و قرار دادن بودجه ای برای امور فرهنگی استان، بتوانیم با همکاری استاندار محترم و معاونان، از این بودجه برای اصلی ترین پایه فعالیت های فرهنگی در استان یعنی توسعه حوزه های علمیه و تربیت طلاب فاضل قدم مهمی را برداریم.

مسؤول دفتر نمایندگی و نظارت مرکز مدیریت حوزه های علمیه در استان خوزستان به تشکیل کارگروهی در راستای گسترش حوزه های علمیه استان اشاره کرد و گفت: در این زمینه در جلساتی از محضر آیت الله موسوی جزایری رهنمود گرفته و بر اساس آن پیشنهاداتی را به صورت مکتوب آماده کردیم که بنا است به مسؤولان مربوطه در استانداری تحویل دهیم که امیدواریم مصوب شود.

وی رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در راستای تحول حوزه های علمیه و همچنین توجه ویژه دولت به امور فرهنگی و حوزوی را نوید بخش تحولی بزرگ دانست و گفت: خبر خوش ما برای طلاب و حوزویان این است که با توسعه کمی و کیفی دفتر نمایندگی و نظارت حوزه علمیه قم در خوزستان و همچنین دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم شعبه خوزستان، شاهد توسعه بسیار چشمگیر در بخش علمی، فرهنگی، تبلیغی و پژوهشی در حوزه های علمیه استان خواهیم بود.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی خوزستان جایگاه درخشش حوزه علمیه استان در چشم علمای بزرگ کشور را یادآور شد و تأکید کرد: من از نزدیک شاهد بودم که حوزه علمیه خوزستان در محضر علمای کشوری، قم و تهران، جایگاه بسیار رفیعی را در بین سایر حوزه ها کسب کرده و در نگاه علمای بزرگ کشور امروز حوزه علمیه خوزستان واقعاً می درخشد، خدا را باید از بابت این نعمت بزرگ شاکر باشیم.

حجت الاسلام و المسلمین حاجتی به موضوع درجه یک شناخته شدن حوزه علمیه استان نیز اشاره کرد و اظهار داشت: امیدواریم با پی‌گیری های مجدانه که صورت گرفته خصوصاً از سوی نماینده ولی فقیه و زعیم حوزه های علمیه استان، هر چه زودتر شاهد تصویب حوزه های علمیه خوزستان و دفتر نمایندگی و نظارت حوزه های علمیه به عنوان یکی از مراکز اصلی چندگانه حوزه های علمیه کشور باشیم.

وی به اهداف خود در سال آینده اشاره کرد و گفت: ارتقای فضای معنوی حوزه ها، تقویت امر تهذیب و فضای اخلاقی و خودسازی در حوزه ها تقویت آموزش و پژوهش و گسترده تر کردن فضای صمیمیت و ارتباط با مدیران حوزه های علمیه، از اهداف اصلی خودمان در سال آینده می دانیم.

حجت الاسلام و المسلمین حاجتی در بخش دیگری از این گفت و گو به تأسیس شعبه ای از دفتر تبلیغات اسلامی قم در خوزستان اشاره کرد و افزود: در سال گذشته به لطف خداوند سبحان و بنا به دستور آیت الله موسوی جزایری دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم شعبه خوزستان در استان راه اندازی شد و در این میان واحد صندوق قرض الحسنه، معاونت اعزام مبلغ، معاونت آموزش های کاربردی ،معاونت اداری مالی و معاونت انتشارات نیز فعال شد.

وی به فعالیت‌های معاونت انتشارات اشاره کرد و ابراز داشت: تأمین کتب نمایشگاه های دائمی کتاب بخش فرهنگی دفتر نماینده ولی فقیه در استان خوزستان، و چاپ اثر ارزشمند شهید شیخ هشام صیمری با مقدمه آیت الله موسوی جزایری از کارهای این معاونت بود.

حجت الاسلام و المسلمین حاجتی درباره آموزش های کاربردی بیان داشت: برگزاری دوره های مقطعی برای آموزش کاربردی روحانیون و طلاب محترم در رشته های مختلف از سوی معاونت آموزش‌های کاربردی دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم شعبه خوزستان از جمله مسائلی بود که به صورت قابل قبولی از سوی فضلا مورد استقبال قرار گرفت.
وی در پایان این گفت‌و‌گو به انتظار خود از طلاب سخن به میان آورد و گفت: انتظار ما از طلاب محترم این است که از این فضای بسیار آماده و نعمت بزرگ که به برکت انفاس قدسی حضرت امام(ره)‌، نظام جمهوری اسلامی و در سایه رهبر معظم انقلاب و در استان نیز به برکت آیت الله موسوی جزایری فراهم شده، به عنوان فرصت استثنایی کمال بهره را ببرند و با تحصیل بسیار مجدانه‌، تهذیب و خودسازی شرایطی را فراهم بیاورند که امیدواریم ‌ نامشان در فهرست سربازان حضرت ولی عصر(عج) ثبت و ضبط شود و توفیق سربازی ایشان را بیش از پیش پیدا کنند./945/پ201/س



کلمات کلیدی :