سفارش تبلیغ
صبا ویژن

گفتگو با حجت الاسلام حاجتی:

حاجتی

آیا به نظر شما ظهور نزیک است؟

بسم الله الرحمن الرحیم ، بله ، هر شیعه ای در پاسخ این سوال به صورت طبیعی باید جوابش این باشه که بله ظهور نزدیک است ، این از آموزه های شیعیست ، از آموزه های مذهب پر مغز شیعه است "انهم یرونه بعیدا و نراه قریبا " ، اساسا به ما گفتند اگر می خواهید منتظر واقعی باشید باید نسبت به نزدیکی ظهور همواره امیدوار باشید.

یکی از کارهای زیبنده ای که عنوان سایت شما و محتوای سایت شما نشون میده این است که همین امید رو، همین نشاط رو میتونه در دل های مومنین زنده نگه بداره و این خودش یکی از علائم ظهور میتونه باشه و یکی از زمینه سازیهای ظهوره ، گذشته از این بله واقعا نظر این حقیر که البته قابل نیستم من ارائه نظر بدم که نظر این حقیر ظهور نزدیک است.

سوال دوم:

آیا با توجه به بشارتهایی که داده شده بحث کردن در باره روایات ظهور در این برهه از زمان به نظر شما ضروری است؟

به نظر این حقیر حیات جریان عدالت خواهانه و استکبار ستیز که رو به روی جریان هژمونی نظام سلطه ایستاده و پرچم عدالت خواهی و آزادیخواهی و حق طلبی رو در دنیا برافراشته  در گرو اینگونه مباحثه ، در گرو امید به ظهور منجیست و اساسا این امید به ظهور منجی و اعتقاد به ظهور حضرت بقیة الله بود که باعث پدید آمدن انقلاب اسلامی شد. اگر امروز انقلاب اسلامی فتوحات فراوانی رو از خودش به نمایش گذاشته ، در جای جای دنیا شعار ها و اون جریان انقلابی خودشو تونسته تسریع بده و صادر بکنه این ریشه در اعتقاد معمارین این انقلاب به ظهوره حضرت مهدی (ع) است و ریشه در اعتقاد رهبر معظم انقلاب اسلامی به نزدیکیه ظهور و مباحث مربوط به ظهور است ، ریشه در اینها دارد ، این تعبیر صریح مقام معظم رهبریست که " امروز میتوان گفت ما به زمان ظهور نزدیک شده ایم چون معرفت ها پیشرفت کرده است "

این مباحث لذا خیلی ضروریست تا اونجائیکه ما اهداف و آرمانهای حقیقی و ارزشمند حضرت امام (رضوان الله علیه) رو بناست پیگیری بکنیم و مقصد ما همان مقصود حضرت امام باشد ، نمیتوانیم مگر در دایره اعتقادات مهدوی و ارزش های معنوی مهدوی ، نمیتوانیم این راه را ادامه بدهیم مگر با .اعتقاد به نزدیکی ظهور

اساسا این حقیر معتقدم که حوادث بسیار عظیمی که در دنیا در حال رخدادن هست و تحولات بسیار عمیق و شگرفی که چهره دنیای معاصر رو از اعصار ما قبلش به شدت متمایز کرده رو نمیشود این حوادث رو تحلیل کرد مگر در چارچوب رخداد همان انقلاب بزرگ مهدوی ، پس بحث پیرامون ظهور بحثی ضروریست ، ما برای درک تحولات امروز دنیای معاصر به بحث پیرامون ظهور و علائم اون بسیار نیازمندیم ، برای موشکافی و تحلیل حوادث فعلی به این مباحث بسیار نیازمندیم.

سوال سوم:

آیا می توان موضوعات سیاسی منطقه را با حوادث ظهور با در نظر گرفتن جوانب احتیاط برای شناخت جریان حق و باطل تطبیق داد ؟

ببینید ما در روایاتمون داریم که انسان عاقل رو و عقل هر انسانی رو ، از بررسی این انسان عاقل و عقل او ، از بررسی اون نسبت به ابعاد مختلف یک قضیه و احتمالات آن پیرامون یک قضیه میتوان دریافت و شناخت. انسان عاقل کسی است که احتمالات مختلف رو در وقایع و حوادث و موضوعات مورد بحث و بررسی قرار بده. اگر این جمله رو تصحیح بکنیم به نظر من به مقصود نزدیکتر می شویم و ان این که ما حوادثی رو که در منطقه رخ می دهد رو تحولات عظیم رو ابعاد مختلفش رو با احتمالات گوناگون میتوانیم بررسی کنیم.

یکی از اون احتمالات تطبیق این حوادث با حوادث ما قبل از ظهور حضرت ولی عصر (عج) است و این نشانه عقل و تدبیر تحلیلگره ، با وجود منابع بسیار موثق در این زمینه ، هزاران هزار روایتی که در این زمینه وارد شده ، با دسترسی به تحلیلگران بزرگ و مشرف به این اطلاعات و اخبار و احادیث ، ورود در این زمینه و بررسی برخی از این حوادث و تطبیق احتمالی شون با حوادث ما قبل ظهور ، تحلیلگر به دستیابی وقایع و واقعیت های جاری نزدیکتر می شود نه اینکه میشود باید اینگونه عمل کرد.

 گفتند اگه کسی زمان ظهور رو مشخص کرد اورا تکذیب کنید نه اون کسی که تمنای ظهور داره و در این زمینه به تحلیل میپردازه اینو باید تشویقش کرد.

سوال چهارم:

آیا بشارت بسیار نزدیک بودن ظهور توسط آیت الله بهجت ، نوعی وقت تعین کردن است؟

خیر، این حقیر خودم در محضر حضرت آیت الله بهجت رسیدم که بعد ازظهر یکی از روزهای تابستان بود و از ایشون سوال کردم که مطالبی رو از شما نقل می کنند، فرمودند چه مطالبی را؟ عرض کردم پیرامون بحث ظهور ، فرمود چه نقل می کنند؟ (این را اولین باره دارم رسمی عرض می کنم به شما البته شاید توی بعضی از سخنرانی ها م بوده باشه)

گفتم نسبت به نزدیکی ظهور از شما مطالبی رو نقل می کنند فرمودند که ظهور بسیار نزدیکه مجددا تاکید فرمودند بسیار بسیار نزدیکه عرض کردم خیلی از علائم و وقایع رخ نداده ، فرمودند که برای خداوند سبحان ، خداوند متعال کاری ندارد که همه علائم و واقایع رو در یک شب جمع بکند و راه رو برای ظهور حجتش حجت حق فراهم آورد و هموار کند.

این به معنای تعیین زمان ظهور نبوده ، اشاره به نزدیکی ظهور است و تعیین وقت نشده ،

 انهم یرونه بعیدا و نراه قریبا

سوال پنجم:

اشارات رهبری راجع به فتنه فلسطین را چه تفسیر می کنید؟

من به صورت کلی عرض بکنم ، فارغ از فرمایشات خاص آقا که بسیار حکیمانه است که اینها باید مورد تجزیه و تحلیل قرار بگیرد و بشارت های خیلی مهمی که آقا در این رابطه فرمودند و من در کتاب عصر امام خمینی آنها را آوردم و یک بخشی رو جداگانه پیرامون ارتباط انقلاب اسلامی و انقلاب جهانی امام زمان (ع) مطرح کردم آنجا و در انتهای کتابم نتیجه گیری کردم که عصر امام خمینی عصر ظهور حضرت مهدی (ع) است که حالا انشاء الله  مراجعه بفرمایید .

درواقع منطقه ای که در آن وقایع بسیار عظیم زمان ظهور حضرت حجت حق اتفاق میافته منطقه ایست که امروز موسوم به خاورمیانه است که البته  به ناحق ، این منطقه رو از آن جهت خاورمیانه گفتند که نسبت به دنیای غرب اون رو خاور یعنی شرق حساب کردند که نه شرق دور نه شرق نزدیک بلکه شرق میانه یا همون خاورمیانه ، در هر حال چون امروز موسوم به خاورمیانه است اون کلمه رو تکرار می کنیم ، یعنی منطقه ای که ایران رو، بخشی از خلیج فارس رو و کشور های حاشیه خلیج فارس رو خدمتتان عرض کنم که بخش اعظم یا تمامی اون رو از یمن تا عربستان ، منطقه عراق رو و منطقه شامات ، اردن ، فلسطین اشغالی ، سوریه و لبنان رو در بر میگیره. تحولاتی در این مناطق داره اتفاق میافته که تحولات منحصر به فردیست ، فتنه یهود امروز خیلی جدی شده ، به دنبال ویرانی بیت المقدس هستند اینها ، به دنبال این هستند که قبله اول مسلمین رو ویران بکنند.

حوادثی که در این زمینه داره اتفاق میافته باید خیلی جدی گرفت چون منحصر بفرده و خیلی چشم هارو به خودشون خیره کردند لذا به صورت طبیعی هر تحلیلگری با بررسی و تحلیل این حواث و وقایع ذهنش منعطف می شود به حوادث عظیمی که در علامات آخرالزمان ، در احادیثی که در این باب وارد شده به صراحت به اونها اشاره شده.

از این جهت میشه گفت که بخشی از تحولات بسیار عظیمی که امام با عنوان شکست ابرقدرت شرق و غرب از اون یاد کردند و فرمودند این قرن ، قرن شکست ابرقدرت شرق و غرب است و تحولات عظیمی که امام از اونها با عناوین مختلف یاد کردند در جای جای فرمایشاتشون و مقام معظم رهبری پی در پی دارند نسبت به اونا تصریحات و تاکیداتی رو بیان می کنند در همین منطقه و در ادامه همین تحولات واقع خواهد شد.

از نظر این حقیر هم این حوادث به نظر میرسد بخشی از حوادث و تحولاتی است که در روایت ما وارد شده که اینها تحولات و حوادث ماقبل از ظهور هستند انشاء الله.

سوال ششم:

چرا اینهمه روایات در باره سفیانی و شخصیت سفیانی در احادیث ائمه علیهم السلام وجود دارد . چرا در باره جزئیات خصوصیات خراسانی و یمانی روایات و توضیحات کمتری داده شده ؟

خدمت شما عرض کنم که اینظور نیست که پیرامون سید خراسانی توضیحات کمی داده شده باشه.

توضیحاتیکه پیرامون سید خراسانی داده شده بسیار مشخصه و واضح ، همان توضیحات برای اینکه  در زمان خودش سید خراسانی شناخته بشود کاملا کفایت می کند. اونجایی هم که از سفیانی صحبت شده تنها از شخص سفیانی صحبت نشده ، از شخصیت و جریانی  که سفیانی رهبری اون رو به عهده داره صحبت شده که سفیانی یک شخص است، من از حضرت آیت الله بهجت سوال کردم که ایشون فرمودند سفیانی یک شخص است ، شخصیت نیست بلکه یک نفر مشخص است ولی با همان عقاید ابوسفیانی ، همان عقاید جاهلیت ، یک جریان الحادی مانع حق و معارض با جریان مهدویت و تفکر مهدوی .

لذا نمیشه اینطور در واقع قضاوت کرد که توضیحات پیرامون علائم سید خراسانی کم است و اون زیاد . همه توضیحات کامل اند و مشخص کننده رهبران جبه حق و باطل هستند و این کفایت میکنه.



کلمات کلیدی : عصرامام خمینی، حاجتی، میراحمدرضا حاجتی، ظهورنزدیک است

در گفتگو با روزنامه کیهان: (آرشیوی)

 

سخنان هاشمی رفسنجانی در نماز جمعه مطالبی بود که دشمن همیشه بر طبل خود می کوبد.


امام جمعه موقت اهواز در گفت وگوی اختصاصی با کیهان، با اشاره به این که وقایع نماز جمعه اخیر تهران این واقعیت را به اثبات رساند که دشمنان قسم خورده نظام، جایگاه تجلی بخش وحدت ملت را نشانه گرفته اند، اظهار داشت: تلاش برخی از عناصر بیگانه برای ایجاد اغتشاش، نشا ندهنده ترس آن ها از وحدت میان ملت است و حضور پرشور امت حزب الله خط بطلانی بر توطئه های آنان بود.
حجت الاسلام والمسلمین «میراحمدرضا حاجتی» با اشاره به اظهارات هاشمی رفسنجانی مبنی بر وجود وضعیت بحرانی در کشور و عدم اعتماد مردم به نظام و حکومت، خاطرنشان کرد: اگر به سیره نورانی امام خمینی مراجعه کنیم، مشاهده می کنیم که ایشان هیچگاه از جریان خاصی حمایت نکرده اند و در سخت ترین شرایط کشور، در حالی که نخست وزیر و رئیس جمهور به شهادت رسیده و دشمن وارد خاک ایران شده بود، وضعیت کشور را بحرانی تلقی نکردند.
وی با بیان این که در حال حاضر جامعه دچار هیچگونه حالتی از تردید نیست، افزود: حضور ?? میلیون نفر مردم در پای صندوق های رای و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و عملکرد مدبرانه شورای نگهبان در رفع ابهامات موجود در انتخابات از طریق بازشماری ده درصد از صندوق های اخذ رای منجر به رفع تردید مردم در انتخابات شد.
امام جمعه موقت اهواز گفت: امروز همان مردمی که حماسه ?? خرداد را رقم زدند آمادگی دارند تا در همه صحنه های پیش رو از انقلاب اسلامی و ارزش های آن به خوبی دفاع کنند و نسبت دادن هرگونه تردید و بی اعتمادی مردم نسبت به انقلاب و انتخابات، جفا در حق مردم است و این سخن دور از شخصیت آقای هاشمی رفسنجانی است.
وی اظهار داشت: آقای رفسنجانی در سخنان خود مطالبی را عنوان کرد که به هیچ وجه مورد پذیرش مردم نیست. او از یک سو خواهان آزادی عناصر قانون شکن و برنامه ریز اغتشاشات که در راستای منافع بیگانگان قدم برداشتند، می شود و از سوی دیگر در برخورد قانونی با اشخاصی که جان، مال، امنیت و ناموس مردم را مورد تجاوز قرار دادند سکوت می کند و این پارادوکس در نحوه برخورد ایشان با این دو موضوع نشان دهنده جفا در حق مردم و انقلاب اسلامی است.
حاجتی با اشاره به سخنان هاشمی رفسنجانی مبنی بر این که رهبری مخلوق خبرگان است، خاطر نشان کرد: یکی از نکات قابل تامل در سخنان آقای هاشمی رفسنجانی این است که ایشان رهبری را مخلوق خبرگان عنوان کردند حال آن که همه کسانی که با فقه شیعه آشنایی دارند، می دانند که ولی فقیه عادل، مجتهد و باتقوا، مکشوف خبرگان است و در واقع ولی فقیه «مشروعیت» خود را از خداوند می گیرد و «مقبولیت» خود را از طریق نمایندگان مردم در مجلس خبرگان کسب می کند.



کلمات کلیدی :

حجت الاسلام حاجتی در گفتگو با خبرگزاری رسا عنوان کرد:

گام بلند تحول در حوزه علمیه خوزستان

حجت‌الاسلام و المسلمین احمد‌رضا حاجتی، مسؤول دفتر نمایندگی و نظارت مرکز مدیریت حوزه های علمیه در استان خوزستان، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز سال 88 را سالی پر تحول برای حوزه های علمیه استان برشمرد و اظهار داشت: پیش از هرچیز جایگاه رفیع و خطیر آیت الله موسوی جزایری در احیای دوباره حوزه علمیه خوزستان و ارتقای جایگاه آن در میان حوزه‌های کشور را نباید نادیده گرفت.

وی حوزه علمیه خوزستان را غیر‌قابل مقایسه با وضعیت آن در ابتدای انقلاب و قبل از آن دانست و گفت: از نظر کمی کیفی شاهد ارتقای چشمگیری بوده‌ایم؛ ارتقای این حوزه به گونه‌ای بوده است که علمای بزرگ و مقام معظم رهبری نگاهی ویژه به این حوزه علمیه دارند.

حجت الاسلام و المسلمین حاجتی تقویت فعالیت های پیشین و انجام کارهای جدید را رویکرد دفتر نظارت عنوان کرد و افزود: در بخش آموزش، تحولی در معاونت آموزش به‌وجود آمد و کارهای مهمی صورت گرفت که از اهم آنها می‌توان به ساماندهی امتحانات شفاهی و کتبی طلاب در سال جاری اشاره کرد که به خوبی صورت پذیرفت.

وی تهیه کارتکس نمرات طلاب‌، برگزاری امتحانات شفاهی اساتید برای اولین بار در راستای دریافت حکم استادی و ارتقای احکام استادی، برگزاری امتحانات شفاهی پایه ده با حضور اساتید مجرب قم‌، به روز رسانی امتحانات شفاهی و حذف در نوبت انتظار را از دیگر کارهای صورت گرفته در بخش آموزش دانست.

مسؤول دفتر نمایندگی و نظارت مرکز مدیریت حوزه های علمیه در استان خوزستان، ساماندهی ارتباط مدیران و دفتر نظارت ، برگزاری دو سمینار ویژه مدیران و تلاش در راستای مدون کردن این سمینارها از عناوین فعالیتی در بخش مدیران عنوان کرد و از برگزاری دوره های آموزشی مدیران در سال آینده خبر داد.

امام جمعه موقت اهواز خاطر‌نشان کرد: راه اندازی معاونت تهذیب، دعوت و اعزام مبلغین، اساتید شایسته و مبرز اخلاق به شهرستان‌های دارای حوزه علمیه و اقصی نقاط استان نیز از فعالیت‌های مهم این دفتر در سال 88 عنوان شد.

حجت الاسلام و المسلمین حاجتی اهتمام جدی به ارتقای سطح اخلاقی حوزهای علمیه را از اهداف مهم خود عنوان کرد و اظهار داشت: پی‌گیری جدی امور معاونت تهذیب، اهتمام نسبت به ‌تلبس طلاب با هدف صیانت از سازمان مبارک روحانیت و ساماندهی هرچه بیشتر متقاضیان تلبس به لباس روحانیت، از جمله اموری است که امسال انجام شد و خوشبختانه مورد استقبال همگان در حوزهای علمیه قرار گرفت.

امام جمعه موقت اهواز گفت: ساماندهی بازرسی از حوزهای علمیه، بررسی مشکلات، نقایص و امورات لازم به پی گیری در حوزه های علمیه، ساماندهی صدور احکام مدیران و همچنین ساماندهی احکام انتصاب معاونان آموزش و تهذیب، راه اندازی معاونت پژوهش و انتصاب مسؤول مربوطه و حرکت در راستای ایجاد این معاونت در همه حوزه‌های استان نیز از فعالیت‌های این دفتر است.

وی به اعزام مبلغان به سراسر استان خبر داد و گفت: این امور از طریق دفتر طرح هجرت استان به صورت متمرکز پی‌گیری می شوند و طلاب با گذراندن دوره های ویژه برای ترویج معارف دینی به مناطق محروم اعزام می شوند، تقویت این بخش نیز از دیگر فعالیت های صورت گرفته در سال جاری است.

حجت الاسلام و المسلمین حاجتی تأسیس مرکز کارشناسی ارشد تبلیغ در استان اشاره کرد و گفت : تأسیس این مرکز از نیاز های مهم و اساسی طلاب سفیران هدایت بود که خوشبختانه راه‌اندازی شد.

وی افزود: انضمام معاونت اساتید با معاونت آموزش برای تسریع در پی‌گیری امور اساتید محترم به‌واسطه سنخیت امور اساتید و آموزش، از دیگر فعالیت های اخیر این دفتر عنوان شد.

امام جمعه موقت اهواز تأسیس حوزه های علمیه در شهرستان های امیدیه و اندیمشک و حمیدیه از دیگر فعالیت مهم این دفتر در راستای توسعه حوزه های علمیه استان برشمرد و ابراز داشت: با دستور آیت الله موسوی جزایری در راستای گسترش حوزه های علمیه در مرکز استان و برخی شهرستان ها این اقدام ها انجام شد و امیدواریم با توجه به گرایش سفر سوم رییس جمهور به امور فرهنگی و قرار دادن بودجه ای برای امور فرهنگی استان، بتوانیم با همکاری استاندار محترم و معاونان، از این بودجه برای اصلی ترین پایه فعالیت های فرهنگی در استان یعنی توسعه حوزه های علمیه و تربیت طلاب فاضل قدم مهمی را برداریم.

مسؤول دفتر نمایندگی و نظارت مرکز مدیریت حوزه های علمیه در استان خوزستان به تشکیل کارگروهی در راستای گسترش حوزه های علمیه استان اشاره کرد و گفت: در این زمینه در جلساتی از محضر آیت الله موسوی جزایری رهنمود گرفته و بر اساس آن پیشنهاداتی را به صورت مکتوب آماده کردیم که بنا است به مسؤولان مربوطه در استانداری تحویل دهیم که امیدواریم مصوب شود.

وی رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در راستای تحول حوزه های علمیه و همچنین توجه ویژه دولت به امور فرهنگی و حوزوی را نوید بخش تحولی بزرگ دانست و گفت: خبر خوش ما برای طلاب و حوزویان این است که با توسعه کمی و کیفی دفتر نمایندگی و نظارت حوزه علمیه قم در خوزستان و همچنین دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم شعبه خوزستان، شاهد توسعه بسیار چشمگیر در بخش علمی، فرهنگی، تبلیغی و پژوهشی در حوزه های علمیه استان خواهیم بود.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی خوزستان جایگاه درخشش حوزه علمیه استان در چشم علمای بزرگ کشور را یادآور شد و تأکید کرد: من از نزدیک شاهد بودم که حوزه علمیه خوزستان در محضر علمای کشوری، قم و تهران، جایگاه بسیار رفیعی را در بین سایر حوزه ها کسب کرده و در نگاه علمای بزرگ کشور امروز حوزه علمیه خوزستان واقعاً می درخشد، خدا را باید از بابت این نعمت بزرگ شاکر باشیم.

حجت الاسلام و المسلمین حاجتی به موضوع درجه یک شناخته شدن حوزه علمیه استان نیز اشاره کرد و اظهار داشت: امیدواریم با پی‌گیری های مجدانه که صورت گرفته خصوصاً از سوی نماینده ولی فقیه و زعیم حوزه های علمیه استان، هر چه زودتر شاهد تصویب حوزه های علمیه خوزستان و دفتر نمایندگی و نظارت حوزه های علمیه به عنوان یکی از مراکز اصلی چندگانه حوزه های علمیه کشور باشیم.

وی به اهداف خود در سال آینده اشاره کرد و گفت: ارتقای فضای معنوی حوزه ها، تقویت امر تهذیب و فضای اخلاقی و خودسازی در حوزه ها تقویت آموزش و پژوهش و گسترده تر کردن فضای صمیمیت و ارتباط با مدیران حوزه های علمیه، از اهداف اصلی خودمان در سال آینده می دانیم.

حجت الاسلام و المسلمین حاجتی در بخش دیگری از این گفت و گو به تأسیس شعبه ای از دفتر تبلیغات اسلامی قم در خوزستان اشاره کرد و افزود: در سال گذشته به لطف خداوند سبحان و بنا به دستور آیت الله موسوی جزایری دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم شعبه خوزستان در استان راه اندازی شد و در این میان واحد صندوق قرض الحسنه، معاونت اعزام مبلغ، معاونت آموزش های کاربردی ،معاونت اداری مالی و معاونت انتشارات نیز فعال شد.

وی به فعالیت‌های معاونت انتشارات اشاره کرد و ابراز داشت: تأمین کتب نمایشگاه های دائمی کتاب بخش فرهنگی دفتر نماینده ولی فقیه در استان خوزستان، و چاپ اثر ارزشمند شهید شیخ هشام صیمری با مقدمه آیت الله موسوی جزایری از کارهای این معاونت بود.

حجت الاسلام و المسلمین حاجتی درباره آموزش های کاربردی بیان داشت: برگزاری دوره های مقطعی برای آموزش کاربردی روحانیون و طلاب محترم در رشته های مختلف از سوی معاونت آموزش‌های کاربردی دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم شعبه خوزستان از جمله مسائلی بود که به صورت قابل قبولی از سوی فضلا مورد استقبال قرار گرفت.
وی در پایان این گفت‌و‌گو به انتظار خود از طلاب سخن به میان آورد و گفت: انتظار ما از طلاب محترم این است که از این فضای بسیار آماده و نعمت بزرگ که به برکت انفاس قدسی حضرت امام(ره)‌، نظام جمهوری اسلامی و در سایه رهبر معظم انقلاب و در استان نیز به برکت آیت الله موسوی جزایری فراهم شده، به عنوان فرصت استثنایی کمال بهره را ببرند و با تحصیل بسیار مجدانه‌، تهذیب و خودسازی شرایطی را فراهم بیاورند که امیدواریم ‌ نامشان در فهرست سربازان حضرت ولی عصر(عج) ثبت و ضبط شود و توفیق سربازی ایشان را بیش از پیش پیدا کنند./945/پ201/س



کلمات کلیدی :

حجت الاسلام حاجتی در گفتگوی اختصاصی با رجانیوز:

حوادث اخیر ناخالصی‏های انقلاب را غربال کرد

گروه سیاسی- او را هنوز هم بیش از همه به واسطه کتاب "عصر امام خمینی"اش می شناسند؛ کتابی که اکنون به زبان های مختلف نیز ترجمه شده و یک مرجع ارزشمند پژوهشی در باب انقلاب اسلامی به شمار می آید. وقتی با او از مصاحبه گفتیم، بی مقدمه پذیرفت. و این گونه بود که با میراحمد رضا حاجتی، کسی که اکنون در جایگاه امام جمعه موقت اهواز همراه و همگام مردم جنوب است، به گفتگو نشستیم.

بحث از انقلاب اسلامی شروع شد و حرکتی که امام راحل کلید زد. چیستی و چگونگی این حرکت عظیم همان آغاز مایه شگفتی بسیاری از تحلیلگران مطرح دنیا بود. و اکنون باید گره از این واقعه بزرگ می گشودیم. سخن البته در همین جا متوقف نماند و بحث به مسائل اخیر کشور و نقش آفرینی خواص هم کشید. او معتقد بود این حوادث بیش از همه، غربال ناخالصی های انقلاب را رقم زده است. مشروح گفتگوی رجانیوز با حجت الاسلام میراحمدرضا حاجتی در پی می آید:

* چه چیزی توانست توده‌های مردم را به سوی شخصیت حضرت امام(ره) معطوف کند و یا به تعبیری ریشه‌های انقلاب اسلامی چه بود؟ چگونه این حرکت عظیم که دنیا را متحیر کرد، با رهبری امام شکل گرفت؟

بسم الله الرحمن الرحیم ـ در این زمینه دلایل متعددی را می‌توان بیان کرد امّا یکی از مهمترین شاخص‌ها در تمدن هزار و چند صد ساله اسلامی شیعی آنان است که روح جمعی این ملت را تشکیل می‌دهد. در واقع مردم ایران با شنیدن صدای امام خمینی(ره) این ندای مبارک را در امتداد ندای دعوت پیامبر (ص) و اهل البیت (ع) قلمداد کردند و گویی پژواک فریاد هل من ناصر ینصرنی حضرت امام حسین (ع) به گوش این ملت رسیده بود. شهید مطهری (ره) در این خصوص این دلیل را مشاهده نور اهل البیت در چهره امام خمینی(ره) ذکر می‌کند. مردم با لبیک به دعوت امام در واقع به هویت خود بازگشتند که ریشه در محبت آنان به پیامبر(ص) و خاندان پاکش دارد.

این نکته بسیار مهمی است، از طرفی مردم صف بندی جبهه استکبار در مقابل حضرت امام را تکرار جریان تاریخی صف بندی جبهه باطل و همه مشرکان و کافران در برابر جبهه حق می دانستند؛ جبهه‌ای که شاکله و ماهیت کلی آن را شرک و خداگریزی تشکیل می دهد. لذا مردم خداجو بنا بر اقتضای شاکله توحیدی خود به ندای حضرت امام(ره) لبیک گفتند. تنها با این تحلیل ها می‌توان عظمت کار این ملت را تبیین نمود و گرنه براساس مبانی تجربه گرایی محض و قواعد خشک جامعه شناسی غرب که ریشه در افکار مادی دارد نمی‌‌توان این حضور عظیم مردمی و حرکت بی بدیل انقلابی آنها را تبیین نمود.

*حضور و همراهی خواص جامعه را در شکل‌گیری انقلاب اسلامی چگونه ارزیابی می‌کنید؟

امام همواره در بیاناتشان عامه مردم سلحشور و با ایمان را صاحبان اصلی انقلاب ذکر کرده‌اند اما بالاخره افراد خاصی که توانایی جهت‌دهی به لایه‌های مختلف اجتماعی جامعه را داشتند در دوران انقلاب همراهی خوبی نموده و در این خصوص نقش علما بسیار برجسته بود و نمی‌توان از عناصری نظیر اعضای محترم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و بزرگانی همچون آیت ا... شهید مدنی، آیت ا... شهید صدوقی آیت ا... شهید دستغیب، استاد شهید مطهری، آیت ا... شهید بهشتی، شهید باهنر و دیگر علما نام به میان نیاورد، بازهم تاکید می کنم درکنار نقش ارزنده خواص و نخبگان جامعه حلول روح جمعی امامت پذیری و اقتدای جمعی ملت سلحشور ایران به حضرت سیدالشهدا(ع) نقشی اساسی در وقوع و پیروزی انقلاب اسلامی داشته است.

*با توجه به اینکه علاوه بر انگیزه‌های اعتقادی مردم برای انقلاب، مشکلات فراوان جامعه نیز وضع موجود آن دوران را غیر قابل تحمل کرده بود و خود انگیزه مضاعفی ایجاد می‌کرد و عطف به اینکه امروزه نیز مشکلاتی در جامعه وجود دارد؛ به نظر شما آیا نسل جدید از کرده پدران خود پشیمان است و یا آن را تحسین می‌کنند؟

اینکه مشکلات فراوان بود صحیح است، ما در تهران هم حلبی آبادها داشتیم. فقط به عنوان مثال مخارج جشن‌ها و عیاشی های شاه بیداد می‌کرد، شکاف عظیم طبقاتی وجود داشت امّا اینها همه تنها بخشی از انگیزه مردم برای ایجاد انقلاب بود و نمی‌تواند علت اساسی قیام را پوشش دهد و همانطور که عرض کردم هدف اصلی انقلاب ریشه در خاستگاه اعتقادی آن‌ها داشته است، به همین جهت هر چند بعد از انقلاب مردم در تحریم قرار گرفتند و مشکلاتی ایجاد شد امّا از آنجایی که به استقلال رسیده بودند و اهداف معنوی قیام بدست آمده بود به هیچ وجه یاس و ندامت احاطه پیدا نکرد و مردم احساس پیروزی داشته و دارند. البته امروزه نیز نسل جوان با مشاهده تحولات بوجود آمده و پیشرفت‌های مادی نظام در عرصه‌های مختلف علمی به خود می‌بالد و بهترین دلیل آن هم همراهی بی‌نظیر جوانان با نظام و رهبری عزیز انقلاب در حوادث اخیر خصوصاً فتنه سبز اموی است که نسل سوم و چهارم با حضور خیره کننده خود که پس از انقلاب اسلامی بی سابقه بود با رهبری معظم انقلاب تجدید بیعت کردند و دست رد بر سینه فتنه جویان داخلی و خارجی زدند.

*نسبت انقلاب اسلامی با انقلاب جهانی حضرت مهدی(عج) را چگونه تحلیل می کنید؟

بنده در این خصوص در کتاب «عصر امام خمینی»یک فصل مجزا قرار داده‌ام. به نظر حقیر در «تحلیل عوامل پیدایش»، «بررسی کامل تحولات پس از پیروزی» و «بررسی دقیق کارکرد مانورهای خیره کننده حضرت امام در نوع رهبری‌شان» و در «دلایل استمرار و اهداف» انقلاب اسلامی، تنها با در نظر گرفتن نسبت این قیام با انقلاب امام زمان (عج) می توان به تحلیل جامع و ارزیابی واقعی در این زمینه دست یافت. یعنی ما باید انقلاب امام زمان(عج) را در نظر بگیریم و در مواردی که عرض کردم با انقلاب اسلامی ایران نسبت سنجی بکنیم تا بتوانیم با کشف این ارتباط، انقلاب اسلامی را به خوبی تحلیل کنیم. البته این کار ساده‌ای نیست وبه تعمق وتدبر دقیق واطلاعات جامع و مهمتر از همه بصیرت نیاز دارد؛ بنیانگزار این نوع تحلیل نیز دقیقاً حضرت امام (ره) می باشند که از ابتدای پیروزی انقلاب تا واپسین روزهای عمر مبارکشان در حال بسط و گسترش این نوع نگاه بودند.

انقلاب اسلامی در واقع زمینه ساز انقلاب جهانی حضرت مهدی(عج) است. این انقلاب انقلابی است که انشاء اله در ابعاد مختلف معنوی، فکری، فرهنگی و بلکه حتی نظامی بستر لازم را برای انقلاب جهانی امام زمان فراهم می‌کند. و مهمترین مسئله این است که انقلاب در حال تغییر دادن ایده ها، فکرها و اعتقادات بنحوی محسوس در سطح جهان است. امروزه اعتقاد به منجی و ظهور در جهان رو به گسترش است و امواج اسلامگرایی مراکزمهمی نظیر دانشگاه‌ها، دبیرستان‌ها وحتی پادگان‌های بزرگ نظامی (خصوصاً در امریکا) را در نوردیده، رشته اسلام‌شناسی اکنون در همه دانشگاه‌های مهم آمریکا تدریس می‌شود و دختران محجبه روزانه به تعدادشان در مراکز علمی اروپا و آمریکا افزوده می‌شود این جهانی است که انقلاب اسلامی باعث تحول در آن شده، امروزه دنیا عطشناک یک منجی است.

با شاخص قرار دادن امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی، دنیای امروز توانسته است تحلیل بهتری از یک انقلاب جهانی و یک رهبر راسخ معنوی و الهی داشته باشد و این اتفاق مهمی است که در عصر امام خمینی به وقوع پیوسته است.

* فکر می کنم قبول داشته باشید که متأسفانه برخی انقلابیونی که در راه زمینه‌سازی ظهور گام نهاده بودند از اصول اولیه خود زاویه گرفته‌اند؛ این یک اشکال بر انقلاب است و یا انقلابیون؟

یکی از کاربردهای بسیار مثبت تجربه‌ها و عبرتهای تاریخی برای این است که انسان با پرهیز از غفلتهای ویرانگر همواره بیدار باشد و بتواند درست تصمیم‌گیری و حرکت کند. انقلاب اسلامی انقلاب در ارزش‌ها بود، امام و امت، به رهبری امام ابتداء در درون خود انقلاب کردند و سپس این حرکت و تحول به بیرون منتقل شد؛ طبیعی است که باید آن انقلاب درونی را پاس داشت تا همراهی با انقلاب در جهان آفاقی ادامه پیدا کند. در تاریخ هم موارد متعددی وجود دارد، افرادی که در رخدادهای ارزشی شرکت فعال داشته‌اند و بواسطه‌های مختلف و هواهای نفسانی نتوانستند اعتقاد خودشان به ارزش‌ها را حفظ کنند و دوران صعود را با توجیح‌های مختلف به سقوط مبدل کردند و دلیل آنهم انتخابگر بودن شخصیت انسان است (انا هدیناه السبیل اما شاکراً و اما کفوراً )و بهترین مثال در دوران پیامبر(ص) است که بخش قابل توجهی از یاران پیامبر(ص)60روز بعد از ماجرای غدیر به سقیفه پیوسته و در مقابل جانشین و وصی به حق ایشان ایستادند برخی دیگر از یاران و خواص این مرحله را هم به خوبی عبور کردند اما در مراحل بعدی نتوانستند بر وسوسه‌های نفسانی خودشان مثل دنیاطلبی و جاه طلبی غلبه کنند و این گروه در مقابل حضرت امیر(ع) ایستادند. بزرگترین درس اینچنین وقایع تلخ تاریخی این است که : آدم‌ها هستند که باید ارزش‌ها را در درون خودشان نهادینه کنند، چون شیطان همواره در کمین است.

باید بتوان در مقابل این هواهای نفسانی استقامت کرد. ( إن الذین قالوا ربنا الله ثم استقاموا )و اگر استقامت نشد دوباره افراد استهاله می‌شوند و عقبگرد و عقب نشینی‌ از ارزش‌ها آغاز می‌شود.

*با توجه به ابعاد شخصیتی امام، نوع مواجهه رهبر انقلاب با مسائل را در مقایسه با ایشان چگونه می بینید؟ می توانیم بگوییم نوع مواجهه رهبری با مسائل رونمایی از همان مواضع امام راحل بوده است؟

بله. بی‌تردید یکی از صحنه‌های بسیار درخشان انقلاب اسلامی انتقال رهبری از حضرت امام به حضرت آیت ا... خامنه‌ای بود. این درخشش بیش از آنکه به اصل انتقال برگردد به اقتدای ایشان به الگوی رفتاری حضرت امام در مسائل مختلف داخلی و خارجی باز می‌گردد. همه ناظران منصف که رهبری حضرت ا مام را درک کرده بودند معترفند که ایشان دقیقاً در همه مسائل به الگوی امام پایبند هستند. در سا‌ل‌های گذشته که انقلاب با رخدادهای متعدد و مختلفی مواجه گردید مقام معظم رهبری با صلابت، درایت،‌ توکل و صبر، به نحوی انقلاب را هدایت کردند که امروز پس از گذشت 20 سال از انقلاب آرمان‌های امام در وضعیت بسیار خوبی قرار دارند، در یک کلام حضرت آقا ثابت کردند که روح امام هستند در کالبد انقلاب؛ از همین روست که مردم در سی و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب با خلق شعاری که برخاسته از شعور والای آنان بود نمره عالی به حضرت امام خامنه ای دادند و فریاد«صل علی محمد روح خمینی آمد» را سردادند.

در مواجهه توطئه از پیش طراحی شده اخیر که طراحان اسکتبار جهانی آن را طراحی و بدست برخی مزدوران داخلی شان که بعضاً هم از روی غفلت همراهی کردند -که به تعبیر رهبر معظم انقلاب همان نتیجه خیانت را به همراه داشت- رهبری آنچنان با صلابت و اقتدار عمل کردند که همه تهدیدهای دشمن را به فرصتی برای انقلاب و مردم تبدیل نمودند.

و امروز با گذشت قریب 8 ماه از انتخابات، انقلاب روحی دوباره یافته و مشارکت مردمی به بالاترین حد خود پس از انقلاب رسیده و این‌ها ثمره رهبریت بی نظیر حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای است. در یک کلام انقلاب اسلامی در حال گذر از یک معبر مهم بوده و عبور از این معبر به یک گسترش عظیم جهانی مبدل خواهد شد. الیس الصبح بقریب...

* حوادث اخیر در اصل انقلاب چه تأثیری داشته؟

حوادثی که بی تردید می‌توانست باعث افول و شکست هر نظام اجتماعی در هرجای دنیا شود با درایت و استقامت رهبر معظم و حضور با بصیرت مردم در صحنه پشتیبانی از ولی فقیه موجب اوج و عزت هر چه بیشتر نهضت شد. وقایع اخیر انقلاب اسلامی را در بستر مناسبی قرار داد تا ناخالصی‌ها و هم آن افرادی که به نام انقلاب و امام تیشه به ریشه آرمان های امام می زدند مشخص شده و هم ترد شدند. امروزه دوران پالایش انقلاب و معرفی نیروهای با بصیرت و مومن به نسل جدید فرا رسیده است. لذا از این روست که دشمنان قسم خورده انقلاب در اوج نا امیدی اعتراف می کنند انقلاب اسلامی قویتر و قدرتمندتر شده است.

*به تعبیر مقام معظم رهبری حوادث اخیر یک امتحان بود، از نگاه شما «مردم، رهبری و خواص» هرکدام در این امتحان چه نتیجه ای کسب کردند؟

مقام معظم رهبری که امام گونه، با بصیرت و حلم بی نظیر و با تدبیر و درایت نتیجه عالی گرفتند و همگان به این موضوع معترفند. اما خواص! متاسفانه برخی از خواص بدلیل عدم مراقبت از فعل و انفعالات خود دچار تزلزل شده و نتوانستند در مقابل جذابیت دنیا استقامت کنند. این گروه که به منابع بصیرت زا اتصال نداشتند دچار استهاله و عقبگرد شده و به تعبیر رهبر حکیم انقلاب مردودی را تجربه کردند، اینان موفق نشدند به وظیفه تاریخی خود عمل کنند.

اما مردم با حضور بی نظیر خود و حمایت از آرمان های امام و بویژه اصل اساسی ولایت فقیه نمره عالی کسب نموده و یکبار دیگر ثابت کردند که امت اسلامی همه از خواص محسوب می شوند. از همین رو امام در وصیت نامه سیاسی الهی خود مرقوم فرمودند:«این ملت از همه ملت ها و امم اعصار گذشته حتی ملت عهد رسول(ص) بالاتر و با فضیلت تر است.»

*در پایان حضور ده ها میلیونی مردم در راهپیمایی 22بهمن را چگونه ارزیابی می کنید؟

این حضور بی نظیر از یک سو همایشی عظیم برای بیعت مجدد با ولایت فقیه و اعلام حمایت از ایده های حضرت امام (ره) بود که طی سال های گذشته مورد هجمه برخی افراد کوته نظر قرار گرفته بود. و نوعی اعلام انزجار از عملکرد برخی خواص بی بصیرت و جاه طلب را به نمایش گذاشت که به نوعی نفاق دچار شدند و ازسوی دیگر یک رزمایش بود، رزمایش و اعلان جنگی دائم بود با استکبار جهانی و جبهه باطل.

انقلاب ایران امروزه در حال نوزایی و تجدیدحیاتی عظیم است. عده ای به دروغ با اتهام تقلب قصد داشتند نظام اسلامی را با چالش جدی مواجه کنند اما خدا یاری کرد؛ هم جریان نفاق رسوا گردید و هم مردم و خصوصا نسل جوان با احساس تکلیف وارد صحنه شدند (مکروا ومکرالله والله خیرالماکرین). آثار و تبعات این مقابله چندماهه با جریان خیانت تا سالهای متمادی جامعه جهانی و تحولات درونی را به نحو مثبتی تحت تاثیر قرار خواهد داد، انشااله.

لینک اصلی:

http://www.rajanews.com/detail.asp?id=44918

سایت ها و وبلاگهایی که تاکنون این مطلب را منعکس نموده اند:

http://www.jonbeshsh.com/News/823/حجت+الاسلام+حاجتی+در+گفتگوی+اختصاصی+با+رجانیوز+حوادث+اخیر+ناخالصی‏های+انقلاب+را+غربال+کرد+.aspx

http://www.irdc.ir/fa/content/8914/default.aspx

http://www.nakhlnews.ir/archive/akhbare-tahlili/2010/02/post-520.php

http://www.ghatreh.com/news/4733625.html

http://rahee-markazi-ir.blogfa.com/

http://akrane.blogspot.com/2010/02/blog-post_4451.html

http://www.sardabir.com/?p=17437

http://ravayat.ir/shownews.asp?c=0&id=7847

http://www.2latnews.com/fa/index.php?option=com_content&task=view&id=1339

http://www.akhlaqnews.com/

http://www.kh-javan.ir/news.php?extend.23.1

http://bahardin.mihanblog.com/post/3713

http://www.hamandishi.com/

http://masumieh.ir/index.php?option=com_content&task=view&id=44&Itemid=2



کلمات کلیدی : عصرامام خمینی، حاجتی، میراحمدرضا حاجتی، احمدرضا حاجتی، حجت الاسلام حاجتی